Відмінна приказка "Інформований - значить, озброєний" відображає справжню дійсність практики проведення податкових перевірок. Офіційна статистика говорить про зменшення кількості податкових перевірок, проте платники податків відзначають, що перевірки стали більш жорсткими, а перевіряючі - більш вимогливими. Допомогти пересічному бухгалтеру і всієї компанії беруться аудитори і юристи.
Так, аудиторська фірма "Аксьонова та партнери" Geneva Group International спільно з юридичною компанією "Правова допомога" провели бізнес-сніданок для бухгалтерів і керівників провідних українських компаній на тему "Нові підходи в супроводі податкових перевірок. Ефективне адміністративне оскарження". Тема зустрічі була вибрана не випадково, адже податкові органи оперативно впроваджують інновації, вдосконалять техніку проведення перевірок. Сьогодні треба відслідковувати всі тенденції і ретельно готуватися. "Хороший експромт - це добре підготовлений експромт", - вважають експерти. Платник податків не може собі дозволити використовувати старе поводження й неефективні підходи. Треба диференціюватися від інших, дивувати перевіряючих і залишатися максимально відкритим, прозорим. Словом, йти на випередження.
"Слід зробити так, щоб Ви керували процесом. Тож ефективно використовуйте надані 10 днів перед перевіркою. Підготуйтеся ретельно, подумайте, як ви можете вразити податкового інспектора", - зазначила керуючий партнер аудиторської фірми Олена Макеєва.
За її словами, багато залежить від психологічного настрою і новаторства в спілкуванні з податковою інспекцією. "Важливо пам'ятати, що перше враження може визначити кінцевий результат", - зазначила вона.
Експерт акцентувала увагу учасників на те, що підготовка до податкової перевірки - це системна робота команди, яка полягає, насамперед, у ретельній підготовці до перевірки. За її словами, найбільші помилки бухгалтера скоюють після попередження про перевірку. У суєті і паніці перед приходом "ревізора" відбувається багато дурниць, які можуть дорого коштувати компанії. На думку експерта, представникам податкових органів слід провести презентацію компанії та бізнесу, продемонструвати облікову, маркетингову політику, систему внутрішнього контролю і показати, що компанія працює відкрито і прозора для перевіряючих.
Крім того, фахівець застерігає бухгалтерів від поспішних рішень і яких письмових заяв без консультацій з керівництвом та юридичним відділом. "Тому на емоціях неможливо приймати будь-які рішення. Це буде однозначно неправильне рішення. Тому слід контролювати свої емоції", - впевнена вона.
В якості прикладу Олена Макеєва привела випадок, коли у бухгалтера беруть пояснення про те, що всі документи надані перевіряючим до перевірки. "Таким чином, Ви не зможете надати інші документи при адміністративному або судовому оскарженні податкового повідомлення-рішення", - пояснила вона.
У свою чергу, керівник юридичної компанії "Правова допомога" Володимир Гурлов нагадав, що у сфері податкових відносин часто виникають конфлікти між податковими органаміі платниками податків - юридичними особами. Так, податкові ревізори грішать тим, що неправильно застосовують норми чинного законодавства з питань оподаткування, здійснення розрахункових операцій і обігу готівки та ліцензування, не приділяють належної уваги оформленню та розгляду матеріалів перевірок, внаслідок чого допускаються численні випадки неправомірного донарахування податків і застосування штрафних (фінансових ) санкцій. Одним з механізмів врегулювання конфліктів та формою захисту юридичних осіб, є оскарження податкових повідомлень-рішень (НУР) органів податкової служби в адміністративному порядку. У зв'язку з цим, юристи дають свої рекомендації тим, кому належить податкова перевірка.
● "Не висовуватися". Тобто, задовго до того, як у компанії з'являться податкові інспектори, слід не допускати порушень, які підпадають під податкову перевірку. Зокрема, це стосується "податкових ям", фіктивних угод, завищених витрат.
● "Рити окопи і будувати бліндажі". Бухгалтеру і керівнику завжди потрібно бути готовим до податкової перевірки. І заздалегідь "будувати оборону". Заздалегідь підготуватися до того, якими документами можна буде підстрахуватися під ті чи інші дії. "Слідкуйте за документообігом. Щоб на момент перевірки всі документи були і всі вони були підписані. Приймайте до уваги судову практику, але не доводьте ситуацію до суду", - пояснив юрист.
● "Підходити до процесів творчо". Експерти застерегли бухгалтерів від надмірного панібратства з податковими інспекторами. На думку фахівців, з першого дня податкової перевірки слід тримати дистанцію з перевіряючими. Навпаки, робити упор на той факт, що перевіряється компанія - серйозний бізнес, який готовий до ділового діалогу з податкової.
● "Залучати в процес юристів". Оскарження рішень податкової, коли такі вже є, не повинні бути стандартними. І бухгалтер, не маючи спеціального юридичної освіти не може правильно написати адміністративну скаргу, щоб надалі виграти процес. Крім того, юристи впевнені, що без їх підтримки, бухгалтера не повинні ходити в суди. "Кожен повинен займатися своєю справою", - вважають вони.
● "Повна готовність". Якщо не готові до процесу адміністративного оскарження - не починайте його. Потрібно бути повністю впевненим і йти до кінця.
Для довідки:
Адміністративне оскарження - це встановлений законодавством порядок захисту порушених рішеннями органів податкової служби, прав і законних інтересів юридичних осіб, який здійснюється шляхом подачі письмової скарги і передбачає обов'язок податкового органу реагувати і приймати рішення по суті визначених у скарзі питань у встановлені терміни. Адміністративне оскарження податкових повідомлень-рішень в Україні дворівневе.
Податковий орган зацікавлений в тому, щоб не опустити скасування податкових повідомлень-рішень, оскільки це негативно впливає на показники податкового органу про донараховані за результатами перевірок податків і застосованих штрафних санкціях.С іншого боку, право на адміністративне оскарження рішень податкових органів є важливим і необхідним механізмом досудового врегулювання спору між платником податків та податковим органом. Вирішення таких спорів у рамках адміністративного оскарження дає можливість заощадити час і зусилля, минаючи процедури судового оскарження.
За матеріалами: Український Бізнес Ресурс
Немає коментарів:
Дописати коментар