Які документи можуть знадобитися при перевірці підприємства органом ФСС з ТВП?
Права і обов'язки страховика встановлені ст. 28 Закону від 18.01.2001 р. № 2240. Зокрема, п. 1-4 ч. 1 зазначеної статті передбачено право Фонду здійснювати перевірку обгрунтованості видачі листків тимчасової непрацездатності; одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ і організацій, а також від фізосіб-підприємців
відомості про використання страхових коштів; проводити перевірку правильності використання страхових коштів на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності, а також у фізосіб, які використовують найману працю, отримувати необхідні пояснення з питань, що стосуються перевірки.
З 11.04.2011 р. вступили в силу постанови Фонду «Про затвердження Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження» від 22.12.2010 р. № 29 та «Про затвердження Порядку проведення перевірок отримувачів коштів Фонду соціального страхування на випадок тимчасової втрати працездатності цільового призначення, оформлення, реалізації та оскарження їх результатів» від 22.12.2010 р. № 30.
Згідно з пп. 3,12 Інструкції № 29 під час перевірок страхувальників перевіряються: повнота та своєчасність сплати та повернення страхових коштів страхувальникам; правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам; правильність розрахунку середньоденної заробітної плати, з якої обчислюються суми матеріального забезпечення застрахованим особам; правомірність заяви та використання страхових коштів , які надійшли від органів Фонду; правомірність видачі та використання путівок на санаторно-курортне лікування працівникам і членам їхніх сімей та правильність ведення їх обліку, своєчасність сплати їх часткової вартості; правильність складання звітності по коштах Фонду та своєчасність її подання до органів Фонду; відповідність даних бухгалтерського обліку даним звітності по коштах Фонду та даним статистичної звітності та ін
Розділ 4 Порядку № 30 містить перелік питань для перевірки використання страхових коштів Фонду за цільовим призначенням. Пунктом 4,7 цього Порядку передбачена перевірка наявності документів, які підтверджують правомірне витрачання страхових коштів та їх використання за цільовим призначенням.
До 16.06.2011 р. діяла Інструкція про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджена постановою правління ФСС з ТВП від 26.06.2001 р. № 16 (далі - Інструкція № 16). Згідно з пп. 8,2 Інструкції № 16 у страхувальників підлягають перевірці бухгалтерські документи в частині повноти нарахування страхових внесків на оплату праці найманих працівників, яка включає витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які є базою для нарахування страхових внесків, платіжні доручення про перерахування сум страхових внесків та інших платежів на рахунок Фонду, касові документи про сплату часткової (повної) вартості путівок на санаторно-курортне лікування та оздоровлення, оплачених за рахунок коштів Фонду, видаткові документи на проведені виплати і перерахування, акти розслідування нещасних випадків невиробничого характеру (при наявності), відповідність даних фінансових звітів за коштами Фонду відповідними балансовими рахунками. Перевірці підлягають документи за поточний і попередній роки, а в разі виявлення порушень або зловживань - за більш ранні періоди.
Як бачимо, тільки в цьому нормативному акті присутній перелік документів, які можуть знадобитися при перевірці, але постановою правління ФСС з ТВП від 16.06.2011 р. № 35 Інструкція № 16 була скасована.
Таким чином, діючими нормативними документами, що визначають порядок проведення перевірок, перелік питань, що вивчаються при проведенні перевірки, є вищезгадані постанови № 29 і № 30 На нашу думку, при перевірці працівники Фонду можуть продовжувати формально керуватися Інструкцією № 16, в якій визначено більш чіткий перелік документів, що підлягають перевірці. А ось чи надати документи з цього переліку чи ні - це вирішувати перевіряється особі.
Ольга Буркун
Аудитор АФ «Курсор-Аудит»
Немає коментарів:
Дописати коментар