Nolix.ru

середа, 27 лютого 2013 р.

Інтернет-реклама: що в обліку рекламодавця

Інтернет-реклама: що в обліку рекламодавця


Інтернет-реклама: що в обліку рекламодавця
Підприємство для збільшення продажів своєї продукції вирішило розмістити рекламу на інтернет-сайтах. Яквідобразити в обліку такі витрати на оплату інтернет-реклами (за розміщення банерів, плату за просування сайту
впошукових системах, контекстну реклама тощо)? Що з ПДВ?
ВІДПОВІДЬ: Підприємство-рекламодавець1 отримує, а розповсюджувач2 надає послуги з інтернет-реклами… Нехайнавіть і специфічної — «інтернетної», але ж таки реклами.
У нашій країні надання такої послуги документується традиційно актом приймання-передачі послуг.Установленої нормативними документами форми акту немає. Тому кожне підприємствоорганізація (рекламне агентствочи рекламодавецьабо ж за погодженням між ними) розробляють форму акту самостійно. Так повелосящо зайвихпаперів не буває, тому зазвичай до акту докладають Рrint Screen— зображення реклами на моніторіНаявність такоїкопії не обов’язковаоднак сама вона допоможе дати відповіді на «зайві» запитання податківців стосовно реальностінадання даної рекламної послуги.
Під час надання послуг з інтернет-реклами можуть створюватися в тому числі й об’єкти авторського права.Наприклад, банери (картинка з текстом), статті (текст), рекламні слогани тощо. У разі якщо такі об’єкти передаютьсярекламодавцеві за авторським договором, їх слід обліковувати в бухгалтерському та податковому обліку як нематеріальніактиви.
Такі об’єкти може виготовляти рекламодавець самостійно, і за наявності відповідного документального оформленнядані об’єкти також можна обліковувати як нематеріальні активи.
Однак на практиці оформлення подібних об’єктів авторськими договорами мало поширенеЗдебільшого виготовленнятаких об’єктів є окремою складовою комплексної послуги з інтернет-реклами за договором з надання послуг.Обліковувати їх як нематеріальні активи без укладення авторського договору підстав немає. Тому витрати настворення рекламних носіїв, на які до рекламодавця не переходять авторські права, обліковуються як отримані послуги,тобто як одна зі складових комплексної послуги інтернет-реклами.
Таким чином, ми розглядатимемо саме аспекти обліку отримання рекламних послуг.
Бухгалтерський облік
Згідно з п. 19 П(С)БО 16 «Витрати», витрати на рекламу включаються до витрат на збут. Таким чином,рекламодавець відображає вартість отриманих послуг інтернет-реклами на рахунку 93 «Витрати на збут».
Податок на прибуток
Витрати платника податку — рекламодавця на проведення реклами включаються в податкові витрати як збутові(абз. «г» пп. 138.10.3 Податкового кодексу України (далі — ПКУ)). Підтверджує це й пп. 140.1.5 ПКУ.
Зазначені витрати визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені (п. 138.5 ПКУ). Як правило, це період, у якому складено відповідний акт приймання-передачі послугЗвісно ж, наявність первинногодокумента для відображення витрат — обов’язкова умова (п. 138.2 ПКУ).
У Податковій декларації з податку на прибуток підприємств, форма якої затверджена наказом Мінфіну України від28.09.2011 р. № 1213, сума витратпов’язаних із виготовленням і розміщенням реклами на інтернет-сайтах,відображається у рядку 06.2 «Витрати на збут».
Далі — декілька слів про «нерезидентську» рекламу.
Слід зважати на обмеженняпередбачені для податкових витрат у разі придбання рекламних послуг у нерезидента.
Витратипонесені (нараховані) у звітному періоді у зв’язку з придбанням у нерезидента послуг (робіт) з консалтингу, маркетингу, реклами в обсязіщо перевищує 4% доходу (виручкивід реалізації продукції (товарівробіт,послуг) (за вирахуванням ПДВ та акцизного податку) за рікщо передує звітному (пп. 139.1.13 ПКУ), не включають уподаткові. Дане обмеження не стосується витратздійснених (нарахованих) на користь постійних представництвнерезидентівякі підлягають оподаткуванню згідно з п. 160.8 ПКУ.
Та пам’ятайтеякщо нерезидент має офшорний статус (п. 161.3 ПКУ), сума рекламних витрат узагалі не включаєтьсяу податкові.
На додачу: якщо рекламні послуги надає нерезидент — на обрії податок на репатріацію за п. 160.7 ПКУ.
Нагадаємо!
За податком на репатріаціюрезидентиякі здійснюють виплати нерезидентам за виробництво та/аборозповсюдження рекламипід час такої виплати сплачують податок за ставкою 20% суми таких виплат за власнийрахунокТобто не утримують, а нараховують «зверху» такий податокВрятувати від цієї повинності може хіба щоміжнародний договір з нерезидентом (п.   160.2, ст. 103 ПКУ).
ПДВ
Розглянемо два варіанти.
Варіант 1. Розповсюджувач реклами — резидент
Під час отримання рекламних послуг рекламодавець — платник ПДВ вправі показати податковий кредитза умови:
  • наявності податкової накладної (п. 198.6 ПКУ);
  • рекламні послуги використовуються в оподатковуваних операціях у межах господарської операції рекламодавця (п. 198.3 ПКУ).
У разі якщо ж рекламодавець — не платник ПДВ, то податкового кредитузрозумілоне буде. Та будучиплатником податку на прибуток, суму вхідного ПДВ у вартості послуг він вправі віднести до податкових витрат (пп. 139.1.6 ПКУ ).
Приклад
Підприємство-рекламодавець замовило рекламному агентству виготовити й розмістити рекламний банер (рекламагосподарської діяльності підприємства) в мережі ІнтернетСторони уклали договір з надання рекламних послугОднакавторський договір на передачу майнових авторських прав на банер сторони не укладали.
Окремої оплати за виготовлення банера сторони не встановлювали. Оплата передбачена за кількість показів банерув мережі Інтернет. Акт наданих послуг сторони укладають щомісяцязалежно від кількості показів.
Оплата за перший місяць згідно з актом приймання-передачі — 720 грн, у т.ч. ПДВ — 120 грн.
Бухгалтерський та податковий облік у підприємства-рекламодавця розглянемо в таблиці.
Облік витрат на інтернет-рекламу в рекламодавця
Таблиця
№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський
облік
Сума,грн
Податковий облік,грн
Дт
Кт
Дохід
Витрати
1
Отримано за актом послуги інтернет-реклами
93
631
600
600
2
Відображено податковий кредит з ПДВ на підставіподаткової накладної рекламного агентства
641
631
120
3
Оплачено рекламному агентству рекламні послуги
631
311
720
Варіант 2. Послуги інтернет-реклами надає нерезидент
Рекламні послуги є об’єктом оподаткування ПДВ, місце постачання яких розташоване на митній території України(абз. «б» п. 185.1, ст. 186 ПКУ).
Для рекламних послуг місцем постачання послуг вважається місце, у якому отримувач послуг (рекламодавець)зареєстрований як суб’єкт господарюванняабо, в разі відсутності такого місцямісце постійного чи переважного йогопроживання (абз. «б» п. 186.3 ПКУ).
Податкові зобов’язання з ПДВ нараховує рекламодавець (резидент України) (п.п. 180.2, 180.3 ПКУ).Незалежно від того, чи є він платником ПДВ (п. 208.5 ПКУ).
База оподаткування визначається згідно з п. 190.2 ПКУ: договірна (контрактнавартість таких послуг з урахуваннямподатків і зборів, за винятком ПДВ, який включається у ціну постачанняТака договірна вартість перераховується за курсом НБУ на дату виникнення податкових зобов’язань.
Дата виникнення податкових зобов’язань — перша з подійвідповідно до п. 187.8 ПКУ:
  • або дата списання коштів з банківського рахунка рекламодавця в оплату послуг;
  • або дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг нерезидентом.
Причому якщо рекламодавець є платником ПДВ, він згідно з абз. «в» п. 198.1 ПКУ матиме право на податковийкредит за цією операцієюВідобразити його можна за датою сплати (нарахуванняподаткових зобов’язань із ПДВ, щобули включені отримувачем таких послуг у податкову декларацію попереднього періоду (п. 198.2 ПКУ).
Олександр ЗОЛОТУХІН,
консультант із питань оподаткування
та бухгалтерського обліку 
видання «Інтерактивна бухгалтерія»
1Рекламодавець — особа, яка є замовником реклами для її виробництва та/або розповсюдження (ст. 1 ЗаконуУкраїни «Про рекламу» від 03.07.1996 р.№ 270/96-ВР, далі — Закон про рекламу).
2 Розповсюджувач реклами — особа, яка здійснює розповсюдження реклами (ст. 1 Закону про рекламу).

Немає коментарів:

Дописати коментар