Про Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців"
Процеси державної реєстрації суб'єктів господарювання і ліцензування певних видів господарської діяльності є визначальними складовими легалізації (легітимності) підприємницької, господарської діяльності. Так, одним з пріоритетних напрямків сучасної державної політики по реформуванню економіки є спрощення входження в бізнес, а це, перш за все, - питання реєстрації, ліцензування та отримання дозволів на започаткування певних видів підприємництва.
Головне, що дав Закон:
1) значне спрощення порядку реєстрації саме для підприємців та скоро-чення терміну реєстрації за рахунок впровадження електронного обліку,
2) запроваджено єдиний механізм реєстрації суб'єктів господарювання всіх організаційно-правових форм і форм власності. Реалізовано заявницький принцип створення нових юридичної особи або фізичної особи–підприємця та частково принцип "єдиного вікна" у сфері реєстрації,
3) правове оформлення державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб–підприємців,
4) визначено єдиного методолога з питань державної реєстрації суб'єктів господарювання,
5) створено новий інститут державних реєстраторів, який забезпечує процес реєстрації несе відповідальність за правильність процедур реєстрації,
6) вперше введено в дію Єдиний державний реєстр юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців (далі - Єдиний державний реєстр),
7) значно спрощено роботу державного реєстратора за рахунок повної автоматизації введення, коригування і відправки/отримання даних до/з Єдиного державного реєстру,
8) Україна стала лідером серед країн СНД у сфері забезпечення державної реєстрації суб'єктів господарювання (у сфері ліцензування видів господарської діяльності вона вже стала лідером з 2000 року).
Для забезпечення своєчасного (з 1 липня ц.р.) введення в дію Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців":
Урядом України прийнято дві постанови, а також погоджено проект закону України „Про внесення змін до деяких законів України” (щодо приведення їх у відповідність до вимог вказаного закону (у Верховній Раді України був зареєстрований за № 5597)
Держпідприємництвом було розроблено план заходів з майже півтори сотні заходів, повну методологічну базу (прийнято 13 наказів із реєстрацією їх в Мінюсті; надано 91 офіційне роз’яснення та більше 300 відповідей на конкретні питання органів влади, підприємців і їх об’єднань; надруковано два видання Збірнику методичних матеріалів з питань державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців в 1200 екземплярах і роздано державним реєстраторам). Всі матеріали виставлені на ВЕБ-сайті Держпідприємництва.
Крім того, Держпідприємництвом, як спеціально уповноваженим центральним органом влади з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, забезпечено здійснення таких заходів:
1) погоджено призначення більше 1100 державних реєстраторів. Вироблено і оформлено майже 1100 особистих посвідчень, 1100 іменних печаток та 8800 штампів,
2) проведено 2 всеукраїнських та 6 регіональних семінарів, на яких надано консультативно-методологічну допомогу державним реєстраторам,
3) забезпечено державних реєстраторів 2,2 мільйонами бланків, які є документами суворої звітності, 3-х типів (свідоцтв про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, виписок з Єдиного державного реєстру - майже 15 тонн),
4) введено в дію програмно-технічний комплекс для ведення Єдиного державного реєстру, розроблено програмне забезпечення центральної частини Єдиного державного реєстру та Автоматизованого робочого місця „Державний реєстратор” (1100 дисків для систем лазерного зчитування для кожного державного реєстратора),
5) підготовлено та розповсюджено три видання по майже 1200 примірників Методичного посібника з питань реєстрації; запроваджено „гарячу лінію” для державних реєстраторів і підприємців,
6) здійснено державну реєстрацію та видання періодичного спеціального засобу масової інформації „Бюлетень державної реєстрації” (станом на 20.12.2004 видано 13 номерів Бюлетеню загальним обсягом більше 2000 сторінок),
7) розроблено типовий документ взаємодії з іншими державними реєстрами – Порядок взаємодії Держпідприємництва, державних реєстраторів та органів державної податкової служби, Пенсійного фонду, фондів соціального страхування, державної статистики з питань надання відомостей з Єдиного державного реєстру (з ДПА такий Порядок вже затверджено спільним наказом, який зареєстровано в Мін’юсті, з іншими органами завершується їх узгодження);
8) проведено переговори з Європейським реєстром бізнесу (EBR) на предмет входження України в цій Реєстр (ініціативу підтримано).
Визначились конкретні значні позитивні зрушення:
суб’єктом господарювання реєструються за один день замість п’яти, як було раніше (можливо зареєструватися і за півгодини-годину (є приклад – за 24 хвилини у Солом’янській РДА м.Києва - при представниках преси);
із впровадженням Єдиного державного реєстру вдвічі збільшились темпи реєстраційних дій,
продуктивність праці державних реєстраторів також вдвічі збільшилась;
можливо зарезервувати майбутнє найменування суб’єкта (щоб воно не повторювало те, що вже існує), чого ніколи не було.
Тенденція щодо зростання кількості реєстраційних дій єдина – різке щотижневе зростання. Так, за період з 01.07.2004 по 05.01.2005 вже зареєстровано новостворених майже 17 тис. юридичних осіб та 110 тис. фізичних осіб–підприємців.
Проблеми:
1) Неузгодженість законодавства.
Так, чинне законодавство не приведено до вимог закону прямої дії - Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (у зв’язку із відкликанням з Верховній Ради України Урядового законопроекту № 5597 на вимогу Федерації професійних спілок України). На доручення Уряду України з метою знаходження компромісу Держпідприємництвом проведено нараду за участю Федерації професійних спілок України, Кабінету Міністрів України, Мін’юсту та Держкомстату. Федерація профспілок не змінила власну думку, а інші учасники повністю підтвердили законність вказаного законопроекту. Крім того, була надала пропозиція Федерації профспілок щодо перегляду нею звернення до Кабінету Міністрів України стосовно невідповідності їх нормам Цивільного Кодексу України (стаття 87), законам України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців”, „Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності” та Конвенції МОП № 87 „Про свободу асоціації та захист права на організацію”. Відповіді не отримано. А законодавча неврегульованість призводить на даний час до необхідності подвійної реєстрації частини юридичних осіб.
Більше того, дія Цивільного та Господарського кодексів України виявила суттєві розбіжності між ними щодо процедур створення юридичних осіб, визначення їх організаційно-правових форм, процедур припинення, що викликає серйозні труднощі при застосуванні норм цих Кодексів при проведенні державними реєстраторами реєстраційних дій.
Досвід роботи по Закону показав необхідність регулювання реєстраційних процедур тільки нормами прямої дії, що викликає необхідність комплексного внесення відповідних змін до Закону, в яких би враховувались і ті пропозиції народних депутатів, які подали відповідні законопроекти про внесення окремих змін до Закону;
2) впровадження Єдиного державного реєстру виявило велику кількість помилок, що була допущена органами реєстрації до впровадження Закону;
3) наявність черг в певних органах виконавчої влади, де здійснюється державна реєстрація юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців (особливо в обласних центрах та районах м.Києва) із-за не бажання керівників цих органів вирішувати питання організації прийому громадян та збільшення чисельності державних реєстраторів. Спільними діями Держпідприємництва та органів виконавчої влади, які пішли на зустріч (виділили додаткове приміщення, встановили новий режим прийому підприємців, збільшили чисельність державних реєстраторів,) після перевірок, проведених Комітетом та його територіальними представництвами, наявність черг була зменшена;
4) недостатнє матеріально-технічне забезпечення державних реєстраторів в значній кількості органів місцевої влади та наявність проблем в системах зв’язку, через які передається інформація до центрального серверу і навпаки;
5) недостатність фінансування заходів щодо ведення Єдиного державного реєстру у проекті Державного бюджету на 2005 рік та виділення коштів з місцевих бюджетів на організацію робочих місць державних реєстраторів;
6) надто мала чисельність працівників Держпідприємництва, що задіяні на правовому реформуванні сфери державної реєстрації, веденні Єдиного державного реєстру, поводженні з мільйонами бланків та навчанням державних реєстраторів;
7) в зв’язку з виявленими протиріччями в стандартах програмних засобів, на яких ведуться відповідні Реєстри органів Держкомстату, Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України затримались роботи по взаємо обміну інформацією цих реєстрів з Єдиним державним реєстром. А це не дозволяє впровадити в повному обсязі принцип "єдиного вікна" у сфері державної реєстрації.
Більшість механізмів державної реєстрації, що пропонується в проекті Закону, пройшла апробацію практикою на протязі двох останніх років (із введенням в дію постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок державної реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності" від 25.05.98 № 740), враховано досвід в цієї сфері розвинутих країн Європи, в першу чергу європейського лідера у сфері реєстрації - спеціалізованої урядової агенції "Companies House" Великої Британії, а також пропозиції об'єднань підприємців, статистичні, аналітичні дослідження та практичний досвід профільної організації у цієї сфері - колишньої Ліцензійної палати України.
До прийняття Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" в Україні правове забезпечення системи державної реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності розпорошено по 57 нормативно-правовим актам (23 закони, 10 Указів Президента України, Декрет Кабміну України, 12 постанов Уряду України, 6 постанов НБУ та 5 наказів центральних органів влади), що не може не створювати колізії. В майже половині органів реєстрації процедури реєстрації здійснюються за сумісництвом - в управліннях економіки, торгівлі тощо. Звідси низка кваліфікація посадових осіб, плинність кадрів і значна кількість помилок при реєстрації. В Україні як ні в жодної європейської країні, реєстрацію забезпечують надто велика кількість органів реєстрації - 764 місцеві органи влади при 50 млн. населення (для порівняння: у Великобританії - 1 національний реєстратор при 59 млн. населення, Німеччині - 17 при 82 млн., Франції - 14 при 58 млн., Польщі - 34 при 38 млн.) та ще й діє майже півтора десятка типів реєстраторів (від Кабінету Міністрів України до місцевих органів самоврядування).
В Європі немає жодної розвинутої країни де реєстрацію здійснювали б органи юстиції, податкової служби, поліції або служби безпеки! У всіх розвинутих країнах Європи існують окремі спеціалізовані органи реєстрації підприємництва.
На сьогоднішній день в Україні питання державної реєстрації суб’єктів підприємницької діяльності регулюються статтями 87 – 90 Цивільного Кодексу України, статтями 56 – 59 Господарського Кодексу України, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців". З метою подальшого впорядкування системи державної реєстрації суб'єктів господарювання і гармонізації процедур реєстрації з європейським законодавством розроблено та 15.05.03 прийнято Верховною Радою України принципово новий Закон України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців” (1775 - ІУ).
Станом на 01.12.04 наведено чіткий порядок у сфері державної реєстрації підприємництва. Більше того, ми, як ніяка країна СНД, із прийняттям цього Закону максимально наблизились до Європи з цих питань стаємо лідером серед країн СНД вже не тільки у сфері ліцензування, а й у реєстрації. Впровадження закону дозволило:
1) скоротити термін реєстрації, фактично, до одного дня (відомі, при засвідченні журналістів, випадки, коли реєстрацію здійснювали і за півгодини!),
2) оптимізувати процедури реєстрації за принципом “одного вікна” (спрощення післяреєст-раційних процедур шляхом електронної постановки на облік в інших державних органах в режимі реального часу, що призводить до скорочення післяреєстраційних процедур з 30-40 днів до 3-х днів);
3) визначити мінімум документів (всього три – заява по формі, статут та довідку про ідентифікаційний номер), які необхідно подати для реєстрації;
4) врегулювати, врешті-решт, всі процедури здійснення державної реєстрації, особливо ті, які взагалі законодавчо взагалі не були визначені з часів установлення незалежності;
5) підприємцям подати документи для реєстрації поштою (як елемент захисту прав громадян на здійснення підприємницької діяльності);
6) запровадити Єдиний державний реєстр юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців та забезпечити можливість відкритого оперативного доступу його даних. Саме цій Реєстр висвітлив, нажаль тільки у цьому році, але саме цим Урядом, достатню кількість негараздів з реєстрацією. Це – й однакові назви, й неіснуючі організаційно-правові форми та невідомі адреси, за якими була зроблена реєстрація, та інше.
7) створити умови інтеграції України у світовий інформаційний простір, зокрема до Європейського реєстру бізнесу – вже не має ні технічних ні правових перешкод. Україна (в обличчі Держпідприємництва) у новому році увійде в європейський реєстр попереду цих країн, які в минулому році ввійшли до складу Ради Європи;
8) застосувати нові технології у боротьбі з правопорушеннями та корупцією в сфері державної реєстрації і ліцензуванні, попередити створення, так званих “фіктивних” підприємств.
Для підготовки процесу реалізації норм Закону на місцях було розіслано декілька листів від губернатора до керівника органу реєстрації з встановленням певних вимог: від кваліфікаційних до державного реєстратора до складу комп’ютерної техніки. Для забезпечення роботи державних реєстраторів Держпідприємництвом були проведені співбеседи (для погодження призначення на посаду, а більше, як 90% - це працівники, що забезпечували реєстрацію суб'єктів підприємництва з 1990 року), 5 регіональних і 2 центральних семінари, з 29.06.2004 працює „гаряча лінія” для державних реєстраторів і підприємців, виготовлені і оформлені майже 1000 особистих посвідчень (з 1000 фотографіями), 1000 іменних печаток та 8000 штампів. Забезпечена державна реєстрація спеціального засобу масової інформації Держпідприємництва з питань державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців – „Бюлетень державної реєстрації України”.
Держпідприємництво як державний замовник 3-х типів бланків єдиного державного зразка (свідоцтв про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, виписок з Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців), які є паперами суворої звітності, замовило і роздало 2,2 мільйони (!) бланків – майже 15 тон. Створено в адміністративному будинку сервер для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб–підприємців. Розроблено і впроваджено програмне забезпечення „Автоматизоване робоче місце державного реєстратора”, номерний диск для систем лазерного зчитування з яким передано кожному державному реєстратору.
Вже є і значні позитивні зрушення:
зареєструватися суб'єктом господарювання можливо за майже півгодини,
можливо зарезервувати майбутнє найменування суб’єкта і щоб воно не повторювало те, що вже існує, чого ніколи не було,
значно полегшились умови праці державного реєстратора (а вони переважно - жінки),
не треба сплачувати ніяких додаткових коштів за всі процедури державної реєстрації (у тому числі органам держаної статистики), як то було раніше.
Немає коментарів:
Дописати коментар